Systemisk perspektiv

I 18+ enhederne arbejdes der pædagogisk med målgruppen ud fra et systemisk perspektiv. Læs mere om det her.

Systemisk perspektiv er en opfattelse af at mennesker og deres handlinger ikke kan skilles fra de miljøer, som de færdes i. Det er derfor en central del af arbejdet i 18+ enhederne ikke kun at arbejde individbaseret, men også gruppeorienteret, med de grupperinger af unge, der kommer i vores tilbud.

18+ enhederne abonnerer ikke på én programbaseret tilgang i det pædagogiske arbejde, da der ikke kan findes direkte sammenlignelige steder. Der arbejdes i stedet med inddragelse af elementer mange steder fra, hvilket ligeledes ændres løbende, da indsatsen skal have en høj grad af fleksibilitet og kunne tilpasses målgruppen i de forskellige enheder. 18+ enhederne anvender bl.a. elementer fra narrativ praksis, med fokus på forståelsen af mening og identitet som skabt gennem fortællinger. De unge i 18+ enhederne har ofte dominerende negative fortællinger og forståelser af, hvem de er, og hvad de kan. Vi hjælper de unge med at få øje på de alternative og mere konstruktive – foretrukne- fortællinger om dem selv, da disse danner grobund for mere konstruktive handlemuligheder fremadrettet.